محتواي آموزشي
من در اين وبلاگ آموزش هاي مختلف مي نويسم
نويسندگان

يه شروع خوب در صبح هر روز، باعث افزايش بهره وري در تمام روز ميشه در اين پست از مجموعه سبك زندگي 5 كار اشتباهي كه بلافاصله بعد از بيدار شدن نبايد انجام بدين رو نشونتون ميديم

 

  1. نخوردن صبحانه

 

خيلي از ما دوست داريم صبح ها بيشتر بخوابيم.  پس زنگ ساعت ديرتر ميذاريم و وقتي بيدار ميشيم خيلي سريع جمع و جور ميكنيم، حاضر ميشيم و همون طوري گشنه از خونه ميزنيم بيرون. وقتي خيلي راحت در طول روز يه چيزي مي تونيم گير بياريم بخوريم، چرا اول صبح كه گشنه هم نيستيم وقت بذاريم واسه صبحانه؟

 

اين كاملا غلطه. بعد از بيدار شدن از خواب حتما بايد صبحانه بخوريم 

اين كالري ها، انرژي اي هستن كه ما از خوردن خوراكي ها بدست مياريم.

 بدن ما كه بيش از نصف انرژي و كالري هايي كه روز قبل جمع كرده رو در طول شب مصرف كرده به انرژي و اونم سريع احتياج داره. پس مهمه در طول دو ساعت اول بعد از بيدارشدن يه صبحونه كامل بخوريم.اگر يه صبحانه مناسب نخوريم بدن انرژي كافي نداره تااعضاي درونيش، كاركرد مناسب در طول روز داشته باشن و دماي خودش رو تنظيم كنه و مهم تر از همه فعاليت هاي ما در طول روز مديريت كنه.

 بيايد يكم علمي تر به مضرات نخوردن صبحانه نگاه كنيم:

 

-          افتادن قند خون

 

خوردن صبحانه به رسوندن گلابكوژن – نوعي گلوكوز كه منبع اصلي انرژي بدن و مغزه – به بدن كمك مي كنه. كمبود گلوكوز باعث ميشه شما در ساعات بعدي بيشتر از حد معمول احساس گرسنگي كنيد و بيشتر بخواهيد غذا بخوريد كه مي تونه باعث افزايش وزن بشه.

 خوردن صبحانه همينطور سطح انسولين – هورموني كه ميزان متابوليسم كربوهيدرات، چربي و پروتين رو كنترل مي كنه – متعادل مي كنه.

 -          كاهش سرعت متابوليسم

 تحقيقات نشون ميده كه نخوردن صبحانه به بدن اين سيگنال رو ميده كه بايد بيشتر كالري ذخيره كنه (مثل زماني كه خرس ها مي خواهند به خواب زمستاني بروند). منبع كالري هم گلوكوز هست كه در عضله ها به صورت يك منبع اضافي انرژي ذخيره ميشه و در نتيجه روي رشد عضله ها هم تاثير منفي ميذاره.

 -          افزايش هورمون استرس يا كورتيزول

 كورتيزول كارايي هاي مثبتي مثل كمك به مصرف قند يا همون گلوكوز و چربي براي ايجاد انرژي و مديريت استرس تو بدن ما داره. اما ميزان كورتيزول بالا باعث حالت عصبي بودن ميشه.

 چون صبح ها ميزان اين هورمون تو بدن زياده، خوردن صبحانه باعث ميشه كورتيزول به ميزان نرمال ماهش پيدا كنه.

 -          ريسك بيماري هاي قلبي

 عادت نخوردن صبحانه باعث افزايش احتمال چاغي، فشار خون بالا، كلسترول بالا و ديابت ميشه. تحقيقات نشون داده آدم هايي كه سالهاي متداولي در زندگيشون صبحانه نخوردند، 27% احتمال بيشتري در ابتلا به انواع بيماري هاي قلبي عروقي داشتند.تازه بايد حواسمون به كارهايي كه بعد از خوردن صبحانه يا كلا هر وعده غذايي انجام ميديم هم باشه. 

  1. ننوشيدن آب

 خيلي از ما ميدونيم كه مهمه يه ليوان آب صبح ها بنوشيم اما واقعا افراد معدودي اون انجام ميدن.

 

حتي اگر از اكثر آدمها بپرسين روزانه چند ليوان آب بايد مصرف كنن، همه ميگن 8 يا بيشتر. اما آيا واقعا كسي اين كار رو مي كنه؟

 

تو اين پست بهتون ميگيم اگر به جاي تمام نوشيدني هاي روزانه، آب مصرف كنين چه اتفاقات جالبي ميوفته.

 

برگرديم به اهميت نوشيدن آب صبح ها بلافاصله بعد بيدار شدن. نوشيدن آب با شكم خالي، نه تنها به تعادل ميزان آب در بدن كمك ميكنه و اون به جريان ميندازه بلكه به خروج سموم از طريق كليه ها و روده هاي ما هم سرعت مي بخشه. اين روند ما رو شاداب تر مي كنه و جذب انرژي از طريق صبحانه رو بالا ميبره.

 

از ديگر فوايد نوشيدن آب با شكم خالي ميشه به شادابي پوست و مو، كاهش خطراتي چون سنگ كليه و التهاب مثانه و مجاري ادراري، و همينطور تقويت سيستم ايمني بدن اشاره كرد.

  1. روي تخت موندن به همراه تلفن همراه

 

اكثر ما نميتونيم از تلفن همراهمون جدا شيم انواع گجت ها و اپليكيشن ها ما رو در طول روز همراهي مي كنن و شب ها كنار ما تو گوشيمون مشغول كار هستند. اينجا يه سري راهكار هست كه ياد ميده چطوري اين اعتياد به موبايل رو از بين ببرين.

 

 وقتي خوابيديم بهتره كه تلفن همراهمون رو در حالت پرواز بذاريم تا با هزار جور سر و صدا بيدارمون نكنه.

 

صبح ها هم هنوز چشم وا نكرده ميريم سراغش تا پيامهامون و شبكه هاي اجتماعيمون مثل اينستاگرام و ايميلمون رو چك كنيم.  اما اين كار خوبي نيست.

 

وقتي بيدار ميشيم بايد هميشه در آرامش باشيم. چك كردن پيام ها و شبكه هاي اجتماعي نه تنها وقت ما رو مي گيره، بلكه پاسخ دادن به اونها، تعداد لايك ها و هر چيز ديگه، به مغز استرس وارد مي كنه.

 

 پس واسه حداقل 30 دقيقه بعد از بيدار شدن بهتره سراغش نريم. اينطوري هم شب راحتتر مي خوابيم هم صبحمون رو با فعاليت هاي مهم تر شروع خواهيم كرد.

  1. مرتب كردن تخت بعد از بيدار شدن

 

با اينكه از بچگي بهمون گفتن كه بعد از بيدار شدن تختمون مرتب كنيم ولي نبايد اين كار كرد. با مرتب كردن تخت بلافاصله بعد بيدار شدن، جلوي بخار شدن رطوبت اضافه گرفته ميشه و تخت ما رو تبديل مي كنه به يه بهشتي براي توليد مثل اين موجودات.

دانشمندان نشون دادن كه رو تخت هاي مابيش از 500 هزار موجود ريز و ذره بيني زندگي ميكنن

  

بعد بيدار شدن بايد تخت رو همون طوري ول كنيم و با باز كردن پنجره واسه 30 دقيقه اجازه بديم هوا جريان پيدا كنه.

 

 پس خيالتون راحت نيازي به جمع و جور نيست.

 

  1. نوشيدن قهوه

 

اكثر ما از قهوه به عنوان يه منبع سريع براي افزايش انرژي در صبح ها استفاده ميكنيم.

 

صبح ها بدن در مقابل استرس آسيب پذير تر از بقيه روزه و قهوه هم كورتيزول – هورمون استرس – داره.

 

 نوشيدن قهوه باعث افزايش اين هورمون در بدن ميشه. عادت نوشيدن قهوه در صبح آدم رو خسته و كم حوصله مي كنه چون بدن رو به اين منبع انرژي وابسته مي كنه.

 

 نوشيدن قهوه زماني كه با شكم خالي باشه بيشترين آسيب رو وارد ميكنه. هيدروكلوريك اسيد كه د ر معده وظيفه هضم غذا رو به عهده داره، با نوشيدن قهوه با شكم خالي، خيلي زياد ترشح ميشه و به ديواره معده آسيب ميرسونه.

 

 همينطور اين عادت در طول زمان باعث ميشه كه بدن به طور نرمال اين اسيد رو كمتر ترشح بكنه – چون عادت كرده قهوه بهش تو اين كار كمك كنه – و در نتيجه هضم غذا سخت تر بشه.

 

 پس تا 2 ساعت بعد از بيدار شدن نبايد قهوه بخوريم. اگر عادت به خوردن قهوه هر روز صبح با شكم خالي داريد، اين عادت رو به تدريج تو خودتون كم كنيد. ورزش مي تونه يكي از راه هايي باشه كه بعد از صبحانه همراه با قهوه – اگر واقعا نمي تونين تركش كنيد – باعث كاهش كورتيزول و افزايش شادابي شما بشه.

 

اين حقيقت درسته كه خيلي از ما ها دوست داريم صبح ها بيشتر بخوابيم ولي بهتره بعد از بيدار شدن اين موارد رو رعايت كنيم كه بتونيم زندگي بهتري داشته باشيم


منبع: ايران محتوا

امتياز:
بازديد:
برچسب: بيدار شدن،
موضوع:
[ ۹ آبان ۱۳۹۷ ] [ ۰۱:۲۰:۴۳ ] [ فرزاد ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :
نظرسنجی
لينک هاي تبادلي
فاقد لینک
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
خبرنامه
عضويت لغو عضويت
امکانات وب